24/01/2022

Copii din Rădăuți, Marginea, Voitinel și Vicovu de Jos, retrași de părinți din sistemul clasic de învățământ

Scris de Florin Paiu


Un fenomen care începe să fie tot mai sesizabil la nivel de județ este legat de copiii care sunt retrași de părinți din sistemul clasic de învățământ, pentru a face cursuri acasă, prin intermediul unor fundații americane. Este vorba de copii proveniți din familii ultra-religioase, în general neoprotestante, care vor ca în acest fel să-i ”ferească” de influențele de la școlile clasice, care, consideră ei, îi îndepărtează pe cei mici de credință.
Aceste sisteme alternative nu sunt însă recunoscute în vreun fel, astfel că tinerii figurează practic fără școală urmată, cu toate consecințele care decurg de aici. Fenomenul este extrem de periculos atrag atenția oamenii din învățământ iar cele mai multe situații de acest gen sunt pe zona Rădăuți-Vicov.

Conform unor date centralizate recent de Inspectoratul școlar Județean Suceava și făcute publice de Obiectiv de Suceava, 81 de elevi din județ, din clasa pregătitoare și până la clasa a XI-a, au fost retrași de la școală de părinții lor. Este vorba despre copii din Marginea, Voitinel, Rădăuți, Vicovu de Jos, Bosanci, Plopeni, Măriței, Mitocu Dragomirnei și Suceava.
Copiii retrași sunt înscriși la trei fundații americane care fac educație de tip , fiind vorba despre Christian Light Academy, HomeLife Academy și West River Academy.
Nici una din aceste asociații nu desfășoară cursuri acreditate.
Acest fenomen a fost remarcat la nivelul județului Suceava de aproximativ un an de zile.
Sunt și situații în care părinții au realizat că mutarea nu este cea mai bună pentru viitorul copiilor și au revenit deja în sistemul clasic de învățământ. Acestea sunt însă situații fericite, aproape singulare.

”Părinții au scos din sistemul românesc de învățământ 8 copii, de vârste diferite, iar apoi s-au răzgândit și s-au zbătut să îi înscrie înapoi la școală, însă procedeul este unul greoi, mai ales după o perioadă lungă de timp. A durat două luni de zile, timp în care copiii au fost nevoiți să susțină foarte multe evaluări, pentru că metodologia prevede clar reluarea cursurilor din punctul în care au fost oprite. Acesta a fost un caz fericit, în care părinții au realizat că au greșit, însă avem atâtea zeci de cazuri în care copiii aceștia retrași din sistem sunt pierduți, nu au niciun viitor, pentru că acele așa-zise școli americane nu sunt recunoscute ca fiind furnizori de educație”, a explicat inspectorul școlar general adjunct Ioan Puiu pentru Obiectiv de Suceava.

Numărul celor care au astfel de gânduri este încă mult mai mare.
Mulți însă ezită, fiind conștienți de repercusiuni și de riscul ca cei mici să nu își găsească locul în societate apoi fără o diplomă recunoscută.
Este esențial în acest sens și rolul liderilor religioși, care trebuie să fie conștienți că această opțiune este greșită și să îi sfătuiască ca atare pe părinți.
Asta și în condițiile în care există varianta școlilor creștine acreditate, în care copii au parte de mai mult accent pe orele de educație religioase.

IȘJ Suceava a solicitat directorilor să fie atenți la cererile de retragere a elevilor din școli, să ceară informații suplimentare și să aibă discuții cât mai ample cu părinții, pentru a preveni astfel de situații.

Florin Paiu