„Echilibrul între funcția managerială și cea de judecător este esențial pentru ocuparea funcției de președinte”
- Interviu cu președintele Judecătoriei Rădăuți, judecătorul George Ciobîcă.
Judecătorul George Ciobîcă are 46 de ani și a fost elev al Colegiului Național „Eudoxiu Hurmuzachi” din municipiul Rădăuți, după care a absolvit Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” de la București. Au urmat cursuri postuniversitare la Universitatea București, cursuri de masterat la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași și apoi doctorat în cadrul Academiei de Poliție „A.I. Cuza” București, cu teza „Implicațiile juridico-penale ale aderării la U.E. prin prisma evoluției infracționalității transfrontaliere”. A fost încadrat la IPJ Iași, la Serviciul arme, explozivi, substanțe toxice, apoi la Poliția municipiului Rădăuți ca ofițer specialist și șef al Biroului de investigare a fraudelor, iar la Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Suceava a îndeplinit funcțiile de ofițer specialist la Compartimentul de combatere a infracțiunilor la regimul proprietății intelectuale și șef Compartiment juridic și relații internaționale. În anul 2009 a trecut în magistratură, procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Botoșani, a revenit acasă ca judecător la Judecătoria Rădăuți, și de la 1 ianuarie 2015 este președinte al Judecătoriei Rădăuți. Mai trebuie precizat că în anul 2019 a obținut grad profesional de Tribunal, iar în 2020 de Curte de Apel, ambele în specialitatea Drept comercial.
„Mare parte din realizările mele se datorează educației primite în acest oraș, cu mulțumiri mamei mele și unor cadre didactice cum ar fi Luca Bejinaru, Ștefan Botezat, Tiberiu Șnițer, Marian Olaru, având în vedere că am crescut pe băncile Școlii Gimnaziale Nr. 4 și ale Colegiului Național „Eudoxiu Hurmuzachi”, a subliniat magistratul. La începutul acestei săptămâni, George Ciobîcă a avut amabilitatea să stea de vorbă cu „Săptămânalul de Rădăuți”.
REP: Cum ați reușit să găsiți cea mai bună formulă pentru calitatea de manager și, în același timp, de judecător?
G.C.: Cred că un echilibru între funcția managerială și cea de judecător este esențial pentru ocuparea funcției. Am o experiență profesională semnificativă în funcție de conducere, având în vedere că în anii 2002-2003 am ocupat funcții de conducere atât în cadrul Poliției, cât și în cadrul Poliției de Frontieră. Ca și funcție managerială în sistemul judiciar am optat pentru această calitate exclusiv prin prisma realizării unui nou sediu. Când am venit judecător, evident, am intrat în activitate în vechiul sediu. În anul 2008 se demaraseră procedurile pentru realizarea noilor sedii la Judecătoriile Fălticeni și Rădăuți, însă pentru Rădăuți s-au blocat la scurt timp, datorită problemelor întâmpinate de litigiile cu cei doi proiectanți care realizau la momentul respectiv proiectul tehnic. Am optat pentru funcția de președinte dorindu-mi foarte mult să sprijin realizarea noului sediu al Judecătoriei Rădăuți, acesta a fost țelul meu, pentru că am vrut ca orașul nostru să beneficieze de un sediu optim, un sediu care să dea o notă europeană imaginii justiției și în același timp, un imobil care să aducă un plus arhitectural zonei centrale. Evident, a fost necesar să aloc mai mult timp atribuțiilor manageriale, fără a neglija profesia de bază, cea de judecător. Am intrat în sala de judecată în fiecare lună, chiar de două ori pe lună, și mi-am soluționat dosarele. Cred că ține de un management al timpului, prima parte a zilei o aloc exclusiv atribuțiilor manageriale, și după orele 11.00. mă îndrept spre dosare, redactare, spre ceea ce înseamnă profesia de judecător. Dar cu sprijinul colegilor, cu sprijinul judecătorilor și personalului auxiliar, am reușit în toți acești ani să-mi îndeplinesc obiectivele manageriale. Apreciez că Judecătoria Rădăuți are un corp profesional foarte bine închegat, cu o pregătire profesională temeinică, cu judecători cu experiență, marea majoritate fiind cu o vechime de peste 15 ani, cu un număr semnificativ de judecători care au grad de Curte de Apel, atât în materie civilă, cât și penală, cu judecători care au deja gradul profesional de Tribunal. La fel, și cu grefieri care au o vechime semnificativă în sistemul judiciar, vechime de 20, 30 sau chiar 35 de ani. Cu sprijinul unui colectiv foarte bun, cred că am reușit să îmi îndeplinesc obiectivele, nu știu dacă toate, dar cred că noul sediu al Judecătoriei Rădăuți reprezintă o emblemă arhitecturală pentru urbea noastră.
REP: V-aș ruga să lăsați modestia deoparte și să-mi spuneți dacă sunteți de acord că noul sediu va fi asociat cu numele dumneavoastră?
G.C.: Nu cred că acesta este scopul efortului depus în funcția de președinte. Nu am de ce să las deoparte modestia, sau falsa modestie, pentru că eu apreciez că nimeni nu este de neînlocuit… Orașul nostru are suficiente figuri emblematice, atât în mediul cultural, cât și în mediul administrativ…Nu cred că la vârsta mea, apreciez că încă sunt foarte tânăr și în putere, putem vorbi de acest lucru. Judecătoria Rădăuți trebuie să fie legată de actul de justiție, nu de imaginea sau de numele unui om.
REP: De acord cu ce spuneți dumneavoastră, însă știu că construirea acestui imobil s-a desfășurat într-o perioadă dificilă, cu eforturi care nu au fost la vedere…
G.C.: Sediul Judecătoriei s-a construit într-un timp record, cred că este una din investițiile realizate într-un ritm alert, mai exact, patru ani. Nu cred că mai este o altă judecătorie care să se fi construit în acest timp, și într-o perioadă de restricții financiare. Chiar aș vrea să precizez că investiția s-a realizat în proporție de 70-80 la sută în ultimii doi ani. Este și meritul Ministerului Justiției pentru că Ministerul este cel care a asigurat finanțarea în această perioadă, cât și a unui constructor care a reușit să folosească resursele puse la dispoziție de ordonatorul principal de credit. Recunosc că am avut o colaborare de excepție cu conducerea Curții de Apel Suceava, instituție care ne-a sprijinit permanent, și aș spune că Curtea de Apel Suceava este o instituție foarte apropiată de Judecătoria Rădăuți pentru că suntem o judecătorie mare, a treia ca dimensionare după Judecătoriile Suceava și Botoșani. Mai mult, eram singura instanță care nu beneficia cel puțin de un sediu modernizat, dacă nu de un sediu nou, motiv pentru care și eforturile Curții de Apel Suceava s-au îndreptat spre acest obiectiv foarte important la nivelul județelor Suceava și Botoșani.
REP: Schema de personal este acoperită la Judecătoria Rădăuți?
G.C.: Da, schema este completă atât la judecători, cât și la grefieri. Ne bucurăm că în cursul lunii martie s-a definitivat examenul de admitere în magistratură și avem un nou coleg, o distinsă doamnă din cadrul Poliției municipiului Rădăuți, care a reușit să treacă un examen foarte greu, și sperăm ca de la 1 aprilie să devină noul nostru coleg. Pentru personalul auxiliar schema este completă, beneficiem de sprijinul permanent de la Curtea de Apel Suceava care a încadrat schema pentru grefieri în proporție de sută la sută, motiv pentru care sperăm ca anul 2022 să fie un an echilibrat din punct de vedere al personalului. Oricum, pot să spun de pe acum că este un an foarte încărcat. În cursul lunii martie am ajuns la numerele alocate dosarelor care în anul 2021 erau înregistrate în luna mai, iar noi suntem abia în luna martie… Avem o încărcătură excesivă, având în vedere plângerile contravenționale în urma aplicării sancțiunilor de către Direcția de Sănătate Publică cu acel formular electronic care trebuia completat la intrarea pe teritoriul României.
REP: Pentru că în municipiu funcționează Centrul Regional de Cazare și Proceduri pentru Solicitanții de Azil, și pentru că acum traversăm o situație deosebită, ce ne puteți spune la acest capitol?
G.C.: Cred că aici ar trebui de discutat, în această perioadă extrem de aglomerată, chiar cu cei de la Centru. Datorită fluxului mare de refugiați care vin acum din Ucraina, statul a reacționat rapid din fericire, au apărut modificări legislative și avem un nou act normativ care reglementează atât documentele, cât și statutul refugiaților din Ucraina. Apreciem că un număr foarte mic de plângeri va ajunge pe rolul instanțelor de judecată întrucât autoritățile statului, prin Inspectoratul General pentru Imigrări, cred că vor clarifica în procedură administrativă situația acestor oameni mânați de furia războiului.
REP: Sunteți un om aglomerat, și de aceea întreb dacă George Ciobîcă mai are timp pentru familie, mai găsește timp pentru o carte?
G.C.: La fel cum managementul timpului este foarte important pentru funcția de conducere, la fel de important este și pentru viața personală. Am o familie frumoasă, fericită, am doi copii extraordinari, Mara și Albert, de zece și de șapte ani, o soție care mă sprijină, și care m-a sprijinit constant în activitatea profesională. Soția mea a înțeles efortul pe care l-am alocat profesiei și mi-a acordat liniștea sufletească de acasă. Mă bucur permanent de prezența celor doi copii, în fiecare zi desfășurăm tot felul de activități, ne jucăm, facem sport, citim… Cele mai frumoase clipe rămân cele petrecute alături de familie, indiferent de realizările profesionale, pentru că sunt cele care aduc partea de liniște sufletească, de împăcare, de mulțumire… Sentimentul de fericire pe care eu îl trăiesc în sânul familie mă caracterizează ca și om.
REP: Care sunt așteptările dumneavoastră de la acest an, sau ce vă doriți de la 2022?
G.C.: Nu pot să spun că îmi doresc ceva în mod special pentru mine, pe plan personal sau profesional. Mi-aș dori foarte mult ca acest sediu să fie funcțional, suntem conștienți că ne-am mutat cu întreaga activitate abia pe 28 decembrie 2021 și încă sunt unele lucruri de pus la punct, în special pe partea informatică. E dificil de relocat un sistem informatic pentru un număr semnificativ de persoane. Suntem o instanță mare, apreciez eu, sunt județe care au Tribunalul cât Judecătoria Rădăuți… Dispunem de o suprafață mare, aproape 4.000 mp, cu patru săli de judecată… Îmi doresc ca acest sediu să devină funcțional în proporție de 95 la sută, să-și dea proba timpului, să vedem cum funcționează instalațiile și oamenii să se acomodeze cu un nou flux în lumea justiției. Noul sediu presupune un alt acces, o altă imagine, sălile de judecată sunt separate, sunt altfel poziționate, nu putem face nici un fel de paralelă cu vechiul sediu. Îmi doresc ca și avocații să sprijine activitatea justiției, să vină în întâmpinarea justițiabililor, și sperăm ca actul de justiție să se desfășoare într-un cadru civilizat, european. Raport la situația, să zicem, locală, mi-aș dori foarte mult ca municipiul nostru să înflorească, să vedem investiții semnificative care să atragă tinerii, să-i convingă să rămână în această comunitate. Iubesc foarte mult acest oraș, după ce am finalizat facultatea am ales să revin, să-mi cresc aici copiii indiferent de oportunitățile profesionale care au apărut în carieră. Am ales întotdeauna Rădăuți pentru că aici e locul copilăriei mele. Îmi doresc ca toți localnicii să formeze o echipă să tragă într-o singură direcție pentru dezvoltarea orașului, să vedem mai multe proiecte dezvoltate cu fonduri europene. Îmi mai doresc să beneficiem de sprijinul administrației județene, dar și centrale, pentru dezvoltarea acestui oraș cu un potențial turistic fantastic.