25/01/2023

Polițiștii cer incriminarea penală a neopririi la semnal și a blocării autospecialelor aflate în misiune

Scris de Florin Paiu


Șeful Secției Rurale de Poliție Gălănești, comisarul-șef Marius Ciotău, președintele Corpului Național al Polițiștilor, organizația Suceava, a tras un semnal de alarmă cu privire la legislația prea blândă cu privire la șoferii care se angajează în urmăriri periculoase cu poliția după ei.

În momentul de față, răspunderea unui șofer care nu oprește la semnal este extrem de limitată iar asta ar putea fi una din cauzele înmulțirii îngrijorătoare a curselor de urmărire care îi pun în pericol pe fugari, pe polițiști dar și pe alți participanți la trafic. 

Asta în condițiile în care 90% din cei care fug de poliție au de ascuns infracțiuni gen conducere fără permis și/sau sub influența alcoolului ori contrabandă cu țigări.

Problema apare atunci când fugarul nu este prins și nu poate fi dovedit ulterior că era băut, că făcea contrabandă ori că ascundea poate o infracțiune și mai gravă.

Într-un astfel de caz, pentru neoprire la semnal, agentul poate aplica o amendă maximă de 725 de lei din care contravenientul are dreptul de a achita jumătate din minim, adică 2 puncte de amendă – 290 de lei.

Dacă șoferul nu a comis vreo infracțiune care să ducă la suspendarea permisului de conducere pe termen mai lung, polițistul mai poate aplica, pentru neoprire la semnal, și măsura de suspendare a permisului pentru 60 de zile.

”Codul Rutier ar trebui să incrimineze ca infracțiune neoprirea unui șofer la semnalele regulamentare repetate ale polițistului și la somații. Subliniez că în anumite condiții, existând și situații când un șofer poate să nu sesizeze că este urmărit de o mașină de poliție, însă până la o limită. Apoi, credem că este necesară și incriminarea imediată a blocării mașinii de poliție aflată în misiune”, a declarat comisarul-șef Marius Ciotău, președintele Corpului Național al Polițiștilor, organizația Suceava.

Printr-o astfel de încadrare, șoferul fugar ar deveni deja infractor prin simpla fugă.

În caz contrar, avertizează președintele CNP, cu această legislația blândă, și mai mulți teribiliști vor continua să se angajeze în urmăriri periculoase care vor mai produce victime.

De exemplu, un șofer beat care știe că pentru neoprire la semnal nu are de răspuns penal va face tot posibilul să-și piardă urma, uneori chiar abandonând și mașina. Dacă își pierde urma, fugarul poate fi ulterior cel mult amendat aproape simbolic și lăsat fără permis de conducere 60 de zile.

”Scopul nostru este acela de a sprijini cetățenii de bună credință și de a prinde infractorii.  Cine conduce un autoturism și refuză să oprească la semnalul polițistului înseamnă că are ceva de ascuns, comite o faptă penală sau contravențională. Nu ne mai dorim sub nici o formă tragedii de genul cazului de la Moldovița. Vreau sa va spun ca nici un polițist care a utilizat armamentul si a urmat o tragedie nu a mai putut fi același om”, a mai declarat Marius Ciotău, un ofițer cu peste 25 de ani de muncă în operativ.

Florin Paiu