Informațiile privind activitatea de interes public a Servicii Comunale sunt publice. Aceasta este decizia instanței după un proces care a durat un an, intentat de Asociația Rădăuțiul Civic, în baza dreptului la informații de interes public. Procesul a fost intentat ca urmare a refuzului companiei Servicii Comunale să transmită informații despre activitatea de colectare și transport a deșeurilor din mun. Rădăuți.
Solicitarea Rădăuțiul Civic adresată Servicii Comunale a fost generată de un video apărut online, care ilustra dezastrul de la groapa de deșeuri Satu Mare și în care erau surprinse utilaje ale Servicii Comunale care duceau în continuare deșeuri acolo (pentru depozitare sau transfer), deși groapa era închisă.
Serviciil Comunale a refuzat transmiterea acestor informații pe motiv ar aducere atingere concurenței loiale. Compania susține că datele despre câte tone de gunoi se colectează anual, cât costă transportul său la Moara sau prin alte locuri și cât încasează Servicii Comunale pentru deșeurile reciclabile și comunicarea acestor ar aduce atingere concurenței loiale, în condițiile în care Servicii Comunale S.A. este unic operator de salubritate în Municipiul Rădăuți, cu capital integral public .
În consecință am acționat în instanță compania. Tribunalul Suceava și instanța a obligat Servicii Comunale să comunice informațiile solicitate. Tribunalul Suceava a reținut în hotărârea pronunțată, rămasă definitivă, că nu doar informațiile cerute sunt informații de interes public, ci și dosarul achizițiilor realizate de o companie cu capital unic sau majoritar public. Servicii Comunale a făcut recurs, însă Curtea de Apel Suceava l-a respins ca nefondat și hotărârea a rămas definitivă. Astfel, după aproape un an de zile, am aflat datele pe care Servicii Comunale le-a ținut secrete.
„Datele oferite de Servicii Comunale, în urma pierderii procesului, sunt insuficiente pentru a oferi o imagine clară asupra modului în care sunt gestionate deșeurile în municipiul Rădăuți. Nu putem analiză încă dacă serviciul de salubritate este eficient sau nu, dacă se cheltuie excesiv sau nu, dacă taxa de salubritate pe care o plătesc cetățenii reflectă un serviciu calitativ sau nu. Vom continua să documentăm acest subiect” a declarat Luca Ciubotaru, președintele Rădăuțiul Civic.
În urmă cu câțiva ani în munipiul Rădăuți Servicii Comunale a crescut taxa de salubritate pentru a acoperi costurile aferente transportului la Moara, însă, în lipsa datelor și a unei transparențe reale este dificil de evaluat cum se reflectă taxa în costurile companiei”
Pentru detalii despre această acțiune: https://www.radautiulcivic.ro/asociatia-radautiul-civic-a-castigat-definitiv-procesul-cu-servicii-comunale-in-care-compania-a-refuzat-sa-comunice-date-despre-deseurile-colectate/
Asociația Rădăuțiul Civic
Președinte, Luca Ciubotaru
Tel. 0741 975 076 / Email: comunicare@radautiulcivic.ro